Despre încredere si echilibru emoțional

Home » Evenimente » Despre încredere si echilibru emoțional

Într-o lume în care s-a prăbușit siguranța emoțională, tu poți deveni pilonul central al  echilibrului tău. Ai nevoie doar de un strop de curaj și un singur instrument: cuvântul, cel mai aprig bisturiu atunci când ești pregătit să decupezi cu sinceritate schemele mentale vechi.

Pentru a restabili un echilibru ai nevoie de răspunsul la 4 întrebări, pe care le voi denumi îndrăzneț- indicatori ai balanței tale interioare:

• Care este sensul meu ?
• Ce nevoi am ?
• Ce fac pentru ele?
• Ce așteptări am în relația cu ceilalți?

Ne-am atașat de drama cotidiană de mai bine de un an. Tu poți decide ce sens vrei să dai de azi călătoriei tale prin viață. Îți dorești să rămâi cu privirea îndreptată spre ceea ce nu poți controla, spre freamătul nefiresc al vocilor care s-au blocat în dramă, sau te poți conecta de ideea de ați restabili un obiectiv personal de traversat tsunamiul existențial.

Nu te lăsa păcălit de o fantezie ideală ”vreau să fiu fericit!”. Ai nevoie de fraze asumate și pline de sens: ”îmi doresc să mă simt în siguranța în relația mea”, ”îmi doresc să îmi prioritizez acțiunile”, ”vreau să îmi astâmpăr nesiguranța financiară”, ”vreau să înțeleg unde greșesc în relații”, ”vreau să slăbesc să pot avea o bună imagine despre mine”.

Ești aici și citești. Ești conectat de partea ta rațională, mixezi idei, decizi care parte ți se potrivește, alegi ce idee poate aduce schimbare în domeniul pe care îl dorești. Te invit să îți definești cu claritate un scop, sens realist. Poate fi unul pe termen scurt sau lung. Alocă-ți răbdare și timp.

 Dacă am punctat cum mă pot raporta la aria sens (în viață), te invit să pășim acum spre aria corpului prin întrebarea: ce nevoi am? Poți răspunde rapid dacă ai obișnuința să îți fi bază de siguranță. Asta ar presupune să ai acces la emoțiile tale, să le recunoști și să le modelezi în funcție de context.

Nu poți fi doar fericit în regimul actual de viață. Ar fi nenatural.

Ai tot dreptul uneori să te simți copleșit, să te simți iritat de atâta schimbare generată inconstant, poți fi trist vizavi de pierderea autonomiei personale asupra propriei vieți, te poți simți agitat la gândul că nu mai ai libertatea de a călătorii, poți fi chiar depresiv dacă ai pierdut pe cineva drag și nu i-ai putut fi alături.

Metoda adecvată pentru ați restabili autonomia personală este să experențiezi libertatea de a controla activitatea propriului tău corp, a propriei tale case. Nu poți pleca la kilometri distanță pentru a te relaxa, dar poți alege variante care îți sunt aproape: o sală de sport, un salon de masaj, o tehnică corporală de reclădit imaginea unui corp frumos, o plimbare prin parc. Nu poți depăși o durere dată de pierdere, dar te poți așeza față în față cu durerea, te poți abandona în  protecția unui specialist care te poate sprijini să treci prin etapele de doliu, fie date și de o simplă despărțire.

Ce este important este să rămâi focusat pe o metodă la care ai acces, pentru a sta la pas cu ”eu pot” și să concediezi nejustificatul mecanism defensiv ”nu pot pentru că”.

În concluzie: când simți că pierzi controlul lumii din jur, caută elemente pe care le poți controla. Inclusiv cumpărăturile îți pot îndeplini nevoia de autonomie, un compromis acceptat acum ca susținător al ideii ”am control al propriilor acțiuni”,  desigur dacă ele nu te devastează financiar. Sufletele și casele dezordonate cresc considerabil nivelul de cortizon, hormon de stres, care se activează chiar și atunci când pielea și tenul nostru sunt neîngrijite, în dezordine.

Un indicator al sănătății noastre mentale este dat de competență, cea care răspunde nevoii noastre de realizare și succes. Doar ca aria carierei, a muncii a fost prăbușită pentru unii complet. Forțați să integrăm eșecul, am ajuns să remodelăm ideea de performanță. Să rămâi fără job de la o zi la alta, a alege să îți închei un business în care ți-ai încadrat timp, speranță, energie și sens și care ți-a clădit o imagine socială, odată prăbușite au adus cu sine colaps intern cu incapacitate de concentrare, probleme de memorie, oboseală cronică, tristețe, atacuri de panică, elemente de somatizare. Cine are îndrăzneala să creadă că o reinventare la nivel de carieră este ușoară, are încă nivelul de optimism naiv mult prea rebel.

A cere sprijin, a declara deschis ”m-am prăbușit” este cel mai important pas de conștientizare și baza temeliei pentru etapele care ne pot reconstrui zona profesională.

Acolo unde este minus, instinctiv, natura umană a inserat resurse. Avem un rezervor al instinctului de supraviețuire pe care îl activăm inclusiv prin depresie. E timpul să înțelegem că reacțiile noastre la conflict nu înseamnă doar să reușim, să activăm calități, energie și optimism. Suferința integrată este un pas sănătos spre schimbare.

Și ca răspuns la întrebarea ”ce fac pentru sensul meu” aș scrie atent pe hârtie obiective bine cântărite. Și dacă nu te poți descurca de unul singur, poți cere sprijin social.  A spune răspicat ”ajută-mă!” ne susține în a ne recunoaște vulnerabilitățile și în același timp ne capacitează să ne reconectăm de oamenii de lângă noi. Ești singur atâta timp cât îți pleci privirea. Noi, toți, suntem aici!  

Și odată conectat, antrenează-ți empatia și renunța la a judeca și critica. Este autodistructiv să le tot promovezi. Poți alege să ai acea relație cu oamenii din jurul tău așa cum îți dorești. Dacă ești atent la schemele de relaționare pe care le folosești – îl controlez pe partener, o sufoc cu observații critice, sunt mereu iritat și agresiv în prezența ei, mă victimizez mereu, niciodată nu am chef să întreprind acțiuni pentru noi- te anunț că le poți modifica.

Orice încercare de control asupra celuilalt este semn de neîncredere proprie și de dezordine emoțională în terenul tău. Un campion rămâne atent la a-și îmbunătății propriile tehnici, nu rămâne blocat în a contabiliza ce greșește adversarul. Un scop nobil pentru aria relații, ar fi să te eliberezi de așteptări.

Cu încredere alături,

Oana Raluca Cueșdeanu
Psiholog & Supervizor
în Psihologie Clinică
Psihoterapeut & Trainer
în Psihoterapie Pozitivă
și Transculturală

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Cum ne calmăm atunci când „ne sare țandăra”

Contact:

Str. Ion Creanga
540069 Tg.Mures
Mures, Romania

Telefon:

0744 438 339 – Oana Raluca Cueşdeanu
0799 290 490 – Dragoș Marian
0743 370 932 – Alina Potcoava
0740 181 588 – Raluca Socaciu
0744 439 826 – Alexandra Costea
0745 282 279 – Maria Horumb
0745 803 012 – Biro Emese
0742 550 336 – Cristina Buta

Email:
oana_cuesdeanu@yahoo.com
coach@dragosmarian.ro
alina.potcoava@gmail.com
ralu.socaciu@gmail.com
alexandraminodoracostea@yahoo.com
maria_horumb@yahoo.com
m_emese2000@yahoo.com
ce_buta@yahoo.com

Unde ne gasesti

Webdesign & SEO by Semne Design